ENERGIOMSTÄLLNINGEN
omvärldsbevakning med de senaste nyheterna
CO2-utsläpp ner till noll/zero/零/cero/शून्य
MEDSOLS.NU ger dig ..................
dagsaktuella nyheter utifrån en positiv utgångspunkt hämtade från Sverige och världen
- sol - vind - vatten - bio - geotermik, - våg
- batterier - vätgas - pump -mineraler - CCS
Vill du också få vårt färska
nyhetsbrev varje vardag - fyll i
NYHETER IDAG
fredagen den 12 maj
Uppgifter: Northvolt bygger två nya batterifabriker samtidigt
Den svenska batteritillverkaren tittar fortfarande på Tyskland, USA och Kanada för de två etableringarna, enligt Bloombergs källa.
Northvolt varnade tidigare för att det skulle kunna skjuta upp den tyska fabriken till förmån för investeringar i Nordamerika på grund av de ekonomiska incitament som erbjuds. Att bygga två fabriker samtidigt är en ”distinkt möjlighet”, enligt en talesperson.
Företaget tillkännagav först miljardbygget euro i Tysklands Heide för över ett år sedan med målet att starta produktionen i slutet av 2025 med en slutlig årlig kapacitet på 60 gigawattimmar, tillräckligt för att driva ungefär en miljon elfordon. Den tidslinjen riskerade att pressas ut på grund av av USA:s president Joe Bidens gröna tekniska incitament som en del av Inflation Reduction Act.
Western Australias statsbudget avser finansiering för 2,8 GWh batterilagringsprojekt
Western Australia (WA) har sagt att det kommer att tillhandahålla finansiering för två batterienergilagringssystem (BESS) projekt som kommer att vara bland de största i Australien hittills.
Regeringen tillkännagav sin statsbudget 2023-2024 på torsdagen, två dagar efter att dess federala motsvarighet tillkännagav den nationella Commonwealth-budgeten för perioden.
Av ett totalt finansieringspaket på 2,8 miljarder AU$ (1,87 miljarder US$) för uppgraderingar av förnybar energi, lagring och transmissionsledningar, kommer den stora majoriteten – 2,3 miljarder AU$ – att gå till de två storskaliga BESS-tillgångarna.
Noterbart kommer båda att vara upp till 4-timmars varaktighetssystem, vilket markerar ett stort steg för den australiensiska marknaden som till stor del har dominerats av system med upp till 1-timmes varaktighet och först på senare tid fått sällskap av en handfull 1,5-timmars och sedan 2 timmars projekt.
Peter Carlssons attack på kinesiska batteritillverkare
Koldioxidavtryck på upp till 150 kg/kWh och regnskog som skövlas för att bryta nickel – i en debattartikel beskriver vd:n för den svenska batteriuppstickaren sina kinesiska konkurrenter som klimat- och miljöbovar.
Peter Carlsson har fått en debattartikel publicerad i den brittiska ekonomitidningen The Economist. Han hyllar stora kinesiska batteritillverkare som CATL, Eve och BYD för att de lyckats med att skala upp tillverkningen av produkter som världen behöver
Samtidigt anklagar han dem för att nonchalera miljö och klimat.
Han hävdar att kinesiska företag utvinner nickel i Indonesien på ett miljövidrigt sätt genom att hugga ner regnskog, driva sina maskiner med diesel och släppa ut gifter i floder och hav.
Han hävdar att koldioxidavtrycket för kinesiska batterier ligger någonstans mellan 100 och 130 kg per kWh vilket han beskriver som ”avskyvärt högt”.
"Flatrate" priset på den sk "Tysklandsbiljett" för kollektivtrafik visar sig vara framgångsrik, tredjedel av medborgarna är intresserade
Den fasta biljetten för rikstäckande kollektivtrafik i Tyskland visar sig vara en populär åtgärd som har väckt intresset hos nästan en tredjedel av alla medborgare i landet, har en undersökning gjord av kundskyddsbyrån vzbv visat. ”Tysklandsbiljetten” introducerades den 1 maj.
Månadsabonnemanget tillåter köpare att använda sammankopplade regionala kollektivtrafiksystem över hela landet för 49 euro. Bland 14 till 29-åringar sa nästan 50 procent att de planerar att köpa en Tysklandsbiljett. Men nästan en tredjedel av de tillfrågade sa att biljetten är för dyr och 77 procent sa att biljettpriset borde sänkas för familjer och personer med låg inkomst. ”The Germany Ticket har en bra start”, sa vzbvs Ramona Pop.
”Många är i princip övertygade. Men för att fler ska kunna använda den måste den lokala kollektivtrafiken stärkas och göras mer tillförlitlig, säger hon. ”Att ta tåget måste bli ett riktigt attraktivt alternativ.” Omkring sju miljoner människor i landet har redan köpt biljetten. Av dem hade två miljoner tidigare inte varit kollektivtrafikabonnenter, uppger trafikbolagsföreningen VDV.
Amerikanska First Solar förvärvar den svenska perovskitspecialisten Evolar
First Solar sa att de köper den svenska tillverkaren Evolar AB i ett försök att påskynda sina ansträngningar att utveckla tandem PV-teknik. Den amerikanska solcellsmodultillverkaren kommer initialt att betala cirka 38 miljoner dollar, men den kan senare betala ytterligare 42 miljoner dollar, under förutsättning att vissa tekniska milstolpar uppnås i framtiden.
First Solar sa i ett uttalande på fredagen att förvärvet kommer att påskynda utvecklingen av nästa generations PV-teknik, inklusive högeffektiva tandemenheter.
Det syftar till att integrera Evolars know-how med sina befintliga forsknings- och utvecklingsströmmar, immateriella rättigheter och expertis i att utveckla och kommersiellt skala tunnfilms-PV.
Betong som fångar in CO2
Cement ingår som bindemedel i betong, är världens mest använda byggmaterial men står också för upp till 8 procent av de globala koldioxidutsläppen. Och då är 75 procent av den infrastruktur som behövs år 2050 inte ens byggd. På Chalmers pågår forskning i flera olika projekt för att minska andelen cement och ersätta med mer hållbara material – men också för att låta cementen jobba för oss.
En lösning handlar om att tillsätta så kallade pozzolaniska material, vilket romarna använde i form av vulkanaska i sin betong redan för 2000 år sedan, för att minska andelen cement. Ett nyligen startat projekt finansierat av Familjen Thomas stiftelse handlar om att bedöma vilken kapacitet sådan betong har för att fånga in koldioxid ur luft, en variant på den populära CCS-tekniken. På så sätt kan man både minska cementbehovet samtidigt som man lagrar den infångade koldioxiden i materialet – för en effektivare minskning av mängden koldioxid som avges i cementtillverkningsprocessen.
– I forskargruppen har vi fokuserat på olika typer av lösningar som handlar om att bli mindre beroende av den vanligaste typen av cement som är känd som Portland-cement. Tekniken med koldioxidinfångning är en viktig pusselbit
Fallande oljepriser trotsar prognosmakarna. Räkna med att bli överraskad under resten av året
De värsta förväntningarna på oljepriserna förverkligades, tack och lov. I mitten av mars för ett år sedan nådde Brent $114 och WTI $103 per fat. Vid samma tidpunkt i år var det $72 respektive $66. Det är trots att kriget mellan Ryssland och Ukraina inte är något slut i sikte, som utlöser 2022 års prisupptrappning och den globala krisen. Carole Nakhle vid University of Surrey förklarar hur dagens prognoser är lika osäkra.
Hon pekar på motstridiga slutsatser från en lång rad analyser från IMF, IEA, Världsbanken, OPEC, Kinas nationella statistikbyrå, Citibank och Goldman Sachs. De främsta drivkrafterna för analytiker är rysk produktion (politiskt styrd), Kinas återhämtning (långsammare än väntat) och OPEC-produktion (vanligtvis en reaktion på de andra drivkrafterna).
Konsekvenserna är betydande för ekonomisk tillväxt och inflation, på regional och nationell nivå. Det är en globaliserad värld och energipriserna förbinder oss mer än det mesta.
Irland: Fyra framgångsrika budgivare i den första havsvindauktionen
Eirgrid har tillkännagett de framgångsrika budgivarna i landets första auktion någonsin för att generera el från havsvind.
De framgångsrika projekten inkluderar Dublin Array som ligger vid bankerna Kish och Bray i Irländska sjön. Detta projekt stöds av det tyska energibolaget RWE och dess irländska partner Saorgus Energy.
Den har tilldelats 824MW (megawatt).
Längre ner på östkusten var också Codling Wind Park, som sträcker sig längs kusten från Greystones till Wicklow, framgångsrik. Detta projekt ägs av ett konsortium av det franska energibolaget EDF och det norska energibolaget Fred Olsen. Detta är det största projektet på 1 300 MW.
Vind är den största källan till brittisk el för första gången
Vindkraftverk har genererat mer el än gas för första gången i Storbritannien. Under de första tre månaderna i år kom en tredjedel av landets el från vindkraftsparker, har forskning från Imperial College London visat.
National Grid har också bekräftat att april såg en rekordperiod av solenergigenerering. År 2035 siktar Storbritannien på att all sin el ska ha nollutsläpp
”Det finns fortfarande många hinder för att nå ett helt fossilbränslefritt nät, men att avveckla gas för första gången är en verklig milstolpe”, säger Iain Staffell, energiforskare vid Imperial College och huvudförfattare till rapporten.
Majoriteten av Storbritanniens vindkraft kommer från vindkraftsparker till havs. Att installera nya landbaserade vindkraftverk har i praktiken varit förbjudet sedan 2015 i England.
De svenska utsläppen av växthusgaser sjunker med 3 procent 2022
STOCKHOLM, 11 maj (Reuters) – De svenska utsläppen av växthusgaser minskade med 3 % 2022 jämfört med 2021, visade preliminär statistik på torsdagen, med minskningar för biltransporter och tillverknings- och energiindustrin som driver nedgången.
Utsläppen av koldioxidekvivalenter minskade med 1,5 miljoner ton till 49,5 miljoner ton förra året jämfört med året innan.
”Minskningen av utsläppen 2022 kan ses i nästan alla branscher, förutom från transportbranschen där vi fortfarande har en viss ökning”, säger SCB i ett uttalande och syftar på den bredare transportsektorn, inklusive lastbilar och andra tunga transporter.
Kan vi bekämpa klimatförändringarna genom att sänka kol i havet?
Två israeliska företag satsar på att genom att fånga biomassa djupt under vattnet kan de hålla gigaton CO2 borta från atmosfären.
Rewind och BlueGreen Water Technologies har skapat en nisch för sig själva inom det begynnande området för avlägsnande av akvatiskt kol.
Båda företagen satsar på att de kan låsa undan mer CO2 per år snabbare och med mindre kapitalinvesteringar genom att ta lättillgänglig biomassa och sänka den till botten av stora vattenmassor. De siktar på att ta bort kol med gigaton årligen till 2030.
Solenergi för järnvägens signalplatser
Det australiska federala regeringsägda Australian Rail Track Corp. (ARTC) har bekräftat att de kommer att använda markmonterade solpaneler i kombination med batterienergilagringssystem för att driva mer än 80 signaleringsplatser utspridda längs landets järnvägskorridor när Inland Rail-linjen blir operativ.
Efter ett framgångsrikt försök med ett solcellsdrivet signalsystem vid Coolleearlee i norra New South Wales, har ARTC godkänt dess användning på de återstående 82 signaleringsplatserna som kommer att fungera längs järnvägskorridoren från Albury i statens söder till Gowrie, Queensland.
Sträckan Albury-Gowrie är en del av det ambitiösa Inland Rail-projektet, en järnvägslinje som kommer att förbinda hamnarna i Melbourne och Brisbane längs en ny rutt väster om Great Dividing Range. Linjen, som kommer att passera Sydneys storstadsområde, kommer också att ansluta till Sydney-Perth järnvägskorridor.
fredag 12 maj
torsdag 11 maj
Sveriges första småhuskvarter precertifieras enligt NollCO2
Skanskas kvarter Söder om Allén i Bunkeflostrand, kommer att bli Sveriges första att certifieras enligt NollCO2, utvecklad av Sweden Green Building Council (SGBC). Kvarteret består av 78 radhus, kedjehus och villor.
Gemensamt för samtliga är ett stort fokus på hållbara material och lösningar som bidrar till att minimera klimatpåverkan.– Processen att precertifiera samtliga hustyper i Söder om Allén har varit mödosam, men väldigt nyttig och visar framför allt att det är möjligt. Lärdomarna härifrån kommer verkligen att bidra till Skanskas mål att hela värdekedjan ska vara klimatneutral till 2045, säger Anneli Andersson, projektutvecklare Skanska Sverige.
Certifieringsprocessen för att uppnå NollCO2 består av flera olika steg som sker vid olika tidpunkter. Efter registrering i SGBC:s digitala verktyg, lämnar projektet in uppgifter för att utfärda en lägsta nivå och gränsvärde att sikta mot. För att uppnå en precertifiering krävs det att projektet uppfyller samtliga kriterier som har bestämts utifrån de fördefinierade värdena.
Billig förnybar el öppnar vägen för elektrobränslen
Under veckan är kraftbranschens stora mässa Elfack i gång i Göteborg. En av dem som tagit sig till Svenska Mässan är professor Tomas Kåberger från närbelägna Chalmers som talade under rubriken: ”Nu går det att vända bränsle–el-systemet”.
Enligt Elfacks program är ”revolutionen nära” då energibranschen snart kan överta de sista skansarna med diesel och bensin. Macken behöver inte ens byta ut pumpen mot laddstolpar utan kan överta det flytande bränslet.
Tomas Kåbergers argument är att det också kommer att löna sig. Tidigare var el dyrare än det fossila bränslet. Så är det inte längre. Det innebär nya tekniska möjligheter. Spelplanen förändras.
Svenska Eolus planerar över 600 MW i finska vindprojekt
Den svenska utvecklaren av förnybar energi Eolus Vind AB (STO:EOLU-B) sa på onsdagen att de har slagit sig ihop med den finske markägaren Finsilva för att utveckla fem vindkraftsprojekt i centrala Finland med en potentiell sammanlagd kapacitet på över 600 MW.
Enligt samarbetsavtalet kommer Finsilva att arrendera mark till Eolus som ska utveckla och genomföra projekten. Systemen är för närvarande i en tidig fas men kan utvecklas i snabb takt, enligt tillkännagivandet, med driftsättning förväntad från 2027 och framåt.
”Finsilva kommer att bidra med markinfrastruktur till projekten i ett intäktsdelande sammanhang. Vi vill ligga i framkant när det gäller ett ansvarsfullt utnyttjande av naturkapital och det är därför vi letar efter kompetenta och skickliga partners som Eolus, säger Finsilvas vd Juha Hakkarainen.
Samtidigt redovisade Eolus resultat för första kvartalet 2023, som visade en nettoförlust på 15 miljoner kronor (1,5 miljoner USD/1,3 miljoner euro) och en nedgång i nettoomsättningen till 277 miljoner kronor från 432 miljoner kronor för ett år sedan.
Banken BNP Paribas kommer inte längre att finansiera utvecklingen av nya olje- och gasfält
PARIS, 11 maj (Reuters) – BNP Paribas (BNPP.PA), Frankrikes största långivare, kommer inte längre att tillhandahålla någon finansiering dedikerad till utvecklingen av nya olje- och gasfält, sade banken på torsdagen, när den upprepade sitt mål att en 80 % minskning av finansieringen av oljeprospektering till 2030.
Även om europeiska banker har skärpt sina utlåningskriterier för fossila bränslen som en del av löften om att minska de finansierade koldioxidutsläppen till noll till 2050, har miljögrupper och vissa aktivister som investerare uppmanat dem att gå snabbare.
De nya åtagandena, kommande dagar före BNP:s årliga bolagsstämma, innefattade också en fullständig utfasning av all finansiering till icke-diversifierade oljebolag.
”BNP Paribas tillhandahåller inte längre dedikerad finansiering för utvecklingen av nya olje- och gasfält, oavsett finansieringsvillkoren”, sa banken i ett uttalande.
Hälsoeffekter av olja och gas kostar 77 miljarder dollar per år, visar studien
Luftföroreningar från amerikansk olje- och naturgasproduktion orsakar cirka 77 miljarder dollar i hälsoeffekter över hela landet varje år, samtidigt som de bidrar till tusentals tidiga dödsfall och hälsouppblossningar, visar en ny studie.
Varför det är viktigt: Det sätter en prislapp på en av de mänskliga kostnaderna för inhemsk olje- och gasverksamhet.
Vad de hittade: Föroreningarna kväveoxid, fina partiklar och ozon från amerikansk olje- och gasproduktion bidrog till 7 500 dödsfall, 410 000 astmaanfall och 2 200 nya fall av astma hos barn över hela USA under 2016, enligt studien som publicerades i måndags. tidskriften Environmental Research: Health.
Kväveoxid var den största bidragsgivaren till de totala hälsoeffekterna, följt av ozon och sedan fina partiklar, enligt forskare vid Boston University School of Public Health, University of North Carolina Institute for the Environment, PSE Healthy Energy och Environmental Defense Fund .
Danska GreenGo och norska Hydro Rein startar partnerskap i Sverige med 118MW solkraft
Solutvecklarna GreenGo och Hydro Rein har ingått ett partnerskapsavtal för att utveckla solcellsprojekt i allmännyttiga skala i Sverige, med de två första projekten undertecknade för denna vecka.
118MW PV, fördelat på två projekt, har tecknats över till Hydro Rein som den första delen av partnerskapsavtalet. GreenGo kommer att utveckla projekten och Hydro Rein kommer att ansvara för konstruktion, drift och avtalsupplägg.
Projekten förväntas generera 143 GWh el årligen och ansökningar om nätanslutning har redan lämnats in.
Detta är det andra partnerskapet som GreenGo och Hydro Rein etablerar i Norden. Den första, i november 2022, såg den senare förvärva 362 MW av GreenGos solcellsprojekt i Danmark.
Danmark: Thisted kommun tror på energizoner och solceller på taken
– Vi måste dra lärdom av tidigare erfarenheter, där bristande dialog och medborgarengagemang skapade problem för lokaliseringen av förnybara energianläggningar, säger nämndens ordförande.
De växter som ska producera framtidens gröna energi måste ha en plats att stå.
Just nu jobbar Thisted kommun med att sätta in riktningen för hur utrymmet ska hittas. För närvarande finns två alternativ i spel. Det ena är utpekandet av energizoner i det öppna landet, det andra är att ta vara på en självklar möjlighet och installera solceller på de stora takytorna i kommunens byggnader.
Det har redan skett i Thyhallen där två 50kW solcellssystem har installerats i samband med ombyggnaden som producerar 120 000 kWh årligen. Det sparar hallen 200 000 kronor på elräkningen.
– Vi skulle väldigt gärna vilja jobba vidare på det spåret, men hittills har rigida regler gjort det svårt att ta vara på en uppenbar möjlighet att uppnå 100 procent bra utnyttjande av solens energi, säger Jens Kr. Yde (K), ordförande i kommunens nämnd för näringsliv, klimat, miljö och teknik.
Storskalig återvinning av batterimetaller nu igång
Gropen efter kolgruvan blir till vindpark
Den tyska energijätten RWE börjar undersöka möjligheten att bygga ut vindkraft på tidigare dagbrottskolgruvor mycket tidigare än vad som tidigare varit möjligt.
Jordarna i en dagbrottsgruva är ofta instabila i många år efter att de stängts, och de behöver flera år på sig innan de kan odlas.
Dessutom, med moderna vindkraftverk som väger så mycket som 6 500 ton, kan det ta upp till 15 år innan dagbrott kan byggas på.
Men på initiativ av RWE kommer experter från Ruhruniversitetet i Bochum och ingenjörsfirman Jörss-Blunck-Ordemann (JBO) att undersöka möjligheten att påskynda tidsramen för att tillåta att vindkraftsparker kan byggas på stängda dagbrott mycket tidigare än tidigare.
Svenska OX2 köper australisk solparksutvecklare
Den svenska förnybar energijätten OX2 har köpt den australiensiska solfarmsutvecklaren Esco Pacific i sin första flytt utanför sin europeiska bas och säger att de letar efter betydande tillväxt på den australiensiska marknaden för sol, lagring, vind och väte.
Esco Pacific har byggt cirka 800 MW av storskaliga solenergiprojekt i Australien – inklusive Ross River, Childers och Susan River solgårdar i Queensland, och Finley solar farm i NSW – och har en pipeline med ytterligare 1200MW solenergiprojekt, plus 200MW av batterilagring.
Den globala oljejätten Shell köpte en 49-procentig andel i Esco Pacific i slutet av 2019 som en del av planerade planer på att bli en stor aktör på den australiensiska solenergimarknaden. Shell har gått med på att sälja sin andel som en del av affären på 126 miljoner dollar och kommer att förhandla med OX2 om framtida off-take-avtal.
torsdag 11 maj
onsdag 10 maj
All färjetrafik elektrifieras på Tjörn
Under våren 2025 elektrifieras färjorna på linje 361 och 362. Det står klart sedan Västtrafik avslutat en upphandling för färjetrafiken på Tjörn. Det blir Tjörns hamnar AB som kommer att köra de nya elfärjorna.
Avtalet, som börjar gälla i september 2024, har tilldelats Tjörns hamnar AB som också har det befintliga avtalet. I det nya avtalet har Västtrafik ställt krav på 100 procent eldrift, vilket kommer att införas på linje 362 hösten 2024 och på linje 361 våren 2025.
– Vi fortsätter att skynda på utvecklingen av en mer hållbar kollektivtrafik och minska på utsläppen. Vi har goda erfarenheter av våra tidigare elfärjor så det känns härligt att kunna erbjuda resenärerna och personalen på Tjörn tystare och renare färjetrafik, säger Johanna Eriksson Eknander, affärschef för båt på Västtrafik.
Ett av elfartygen kommer vara helt nybyggt och större än befintligt fartyg för att kunna ta ombord en ambulans. Det andra fartyget är byggt 2015 och ska konverteras till eldrift.
Norges solcellskapacitet når 373 MW
Norge nådde 373,0 MW kumulativ installerad solcellskapacitet fördelat på 20 216 solcellsanläggningar i slutet av april, enligt nya siffror från landets nätoperatör, Statnett, genom sin Elhub-enhet.
Landet lade till 70,1 MW nya solcellsinstallationer under de första fyra månaderna av 2023. Som jämförelse installerade det 152,7 MW förra året och 42,7 MW 2021.
Den största andelen av den kumulativa kapaciteten representeras av solcellsanläggningar för bostäder under 20 kW i storlek, följt av installationer med kapacitet från 20 kW till 100 kW, solpaneler med kapaciteter på 100 kW till 500 kW och solcellssystem med kapaciteter från 5oo kW till 1 MW.
Stor potential för återvinning av kritiska råmaterial
I dagsläget återvinns endast en mycket liten del av de kritiska råmaterial som finns i produkter i Sverige. Men potentialen finns – med politiska beslut kan återvinningen öka och resursförsörjningen säkras.
Idag publicerar IVL Svenska Miljöinstitutet rapporten ”Förutsättningar för en ökad återvinning av kritiska råmaterial i Sverige” som tagits fram på uppdrag av Återvinningsindustrierna. Rapporten visar att återvinningen av ett antal kritiska råmaterial som används i solpaneler, vindkraftverk och batterier, endast återvinns i liten utsträckning. Bristande lönsamhet lyfts fram som det främsta skälet.
– Vi ser att företagen är beredda att investera, men bara om det finns en lönsamhet i återvinningen. För att öka återvinningen krävs incitament för återvinnarna, säger Christian Junestedt på IVL Svenska Miljöinstitutet, författare till rapporten.
Elektrifieringen av samhället innebär ett ökat behov av kritiska råmaterial. Idag importerar EU större delen av dessa material. En ökad återvinning kan bidra till att minska EU:s importberoende och bidra till en säker råvaruförsörjning.
Kan ett vindturbin hantera orkanvindar?
Världens största stormar, som piska det öppna havet till vansinne eller plattar ut byggnader på land, har länge skrämt vindkraftsutvecklare. Men det håller på att förändras.
Operatörer antar alltmer turbiner som är utformade för att motstå tropiska cykloner. Ett av de senaste exemplen är en ”tyfonbeständig” flytande vindturbin, som snart kommer att hjälpa till att driva en oljeplattform till havs i Kina.
Enligt tillverkaren, MingYang Smart Energy, kan denna turbin på 7,25 megawatt (MW) överleva vindhastigheter på upp till 134 mph i 10 minuter. Den har installerats på en anläggning 136 km utanför kusten i provinsen Hainan.
MingYang svarade inte på en BBC-begäran om kommentar men deras är inte den första turbinen som är designad för att möta ett sådant angrepp. År 2021 fick det amerikanska företaget GE tyfoncertifiering för sin maffiga Haliade-X-turbin. Den är fast, inte flytande och har en kapacitet på upp till 13MW.
Världen är ännu inte redo att "stänga av" fossila bränslen, säger COP28-värden UAE
WASHINGTON, 9 maj (Reuters) – Förenade Arabemiraten sa på tisdagen att länder borde gå med på att fasa ut bränsleutsläppen – inte produktionen av olja, gas och kol – vid de kommande FN:s klimatförändringsförhandlingar som de kommer att stå värd för i december.
Kommentarerna speglar djupa splittringar mellan nationer om hur man ska bekämpa den globala uppvärmningen inför COP28-samtalen. Vissa rika västerländska regeringar och klimatdrabbade önationer har drivit på för en utfasning av fossila bränslen, medan resursrika länder har kämpat för att fortsätta borra.
Förenade Arabemiratens klimatförändrings- och miljöminister Mariam Almheiri sa i en intervju till Reuters att en utfasning av fossila bränslen skulle skada länder som är beroende av dem för inkomster eller inte lätt kan ersätta dem med förnybara källor.
Hon förespråkade att fasa ut fossila bränslen med hjälp av fångst- och lagringsteknik samtidigt som den ökade förnybar energi, och sa att denna strategi låter länder bekämpa uppvärmningen samtidigt som de fortsätter att producera olja, gas och kol.
Från 1 000 GW till 63TW: NREL sätter ett massivt solenergimål för global avkolning
National Renewable Energy Laboratory (NREL) säger att en ”oöverträffad ökning” av solenergiproduktionskapaciteten kommer att spela en avgörande roll i den globala ansträngningen för att undvika klimatkatastrofer.
En ny studie publicerad i tidskriften Solar av forskare från NREL säger att världen kommer att behöva se en 60-faldig ökning av mängden installerad PV från den nuvarande 1TW som är installerad idag.
Studiens författare skickar också budskapet att denna uppgift är ytterst genomförbar, även om NREL-forskningen verkar vara fokuserad på årtiondet mellan 2050 och 2060, ett decennium efter de flesta vetenskapsbaserade deadlines för att undvika skenande global uppvärmning.
”För att undvika en klimatkatastrof måste världen minska koldioxidutsläppen från energisystemet mellan 2050 och 2060, och solceller (PV) förväntas spela en stor roll”, skriver författarna till rapporten.
Sexton-miljarder-order på elbussar till Volvoföretag
Volvo Bussars nordamerikanska dotterbolag Nova Bus har fått en order på elbussar till en högsta ordervärde på cirka 16 miljarder svenska kronor (2 114 miljoner kanadensiska dollar). Ordern är den största elbussordern hittills i Nordamerika. Vi rapporterade i april om ordern som nu också har blivit officiellt bekräftad.
Ordern är uppdelad i två delar. Dels en fast order på 339 elbussar av Novas modell LFSE+ samt en option på ytterligare 890 bussar. Beställare är lokaltrafiken i Montréal, Société de transport de Montréal (STM). STM företräder i upphandlingen kollektivtrafikföretagen i delstaten Quebec, Association du transport urbain du Québec.
Nova Bus LFSe+ är en tolvmeters batteribuss. Bussarna ska levereras under en treårsperiod från 2025 och framåt. Ordern är ett uttryck för Quebecs mål att 55 procent av bussarna i delstatens kollektivtrafik ska vara äldre 2030. Varje ny buss som köps in från 2025 ska också vara helt äldre.
Chassierna kommer att tillverkas i Nova Bus´ fabriker i Saint-François-du-Lac och Saint-Eustache i Kanada. Nova Bus har sedan 1997 levererat mer än 6 000 bussar till i kollektivtrafikföretag Quebec
Amerikanska AES strävar efter 25-30 GW förnybart
Det amerikanska elbolaget AES har tillkännagivit en långsiktig strategi för att helt sluta med kol i slutet av 2025 och tredubbla sin portfölj av förnybar energi till 2027.
AES kommer att lägga till 25–30 GW sol-, vind- och energilagring över hela sin elproduktionsportfölj.
Företaget har satt upp ett årligt tillväxtmål för justerad vinst per aktie (EPS) på mellan 6 % och 8 % mellan 2023 och 2027, från en bas av dess bekräftade 2023-guidning på 1,65–1,75 USD.
Denna tillväxt förväntas komma från de förnybara energikällornas bidrag och från investeringar i räntebasen vid företagets strategiska affärsenhet för energi. Denna tillväxt förväntas delvis kompenseras av lägre bidrag från energiinfrastrukturen SBU eftersom företaget har för avsikt att lämna kol i slutet av 2025.
Det blir salt/sodium/natrium som ersätter litium
Natriumbaserade batterier kan börja komma ut på marknaden i år, om företag följer sina planer.
Litium är för närvarande härskaren över batterivärlden, en nyckelingrediens i batterierna som driver telefoner, elfordon och till och med lagrar energi på elnätet.
Men när oron för batteriförsörjningskedjan ökar, letar forskare efter sätt att skära ner på batteriteknikens dyraste, minst lättillgängliga ingredienser. Det finns redan alternativ som minskar behovet av vissa, som kobolt och nickel, men det har funnits lite utväg för dem som vill avsätta litium.
Under de senaste månaderna har dock batteriföretag och biltillverkare i Kina tillkännagett försök till en ny typ av batterikemi som ersätter litium med natrium. Dessa nya natriumjonbatterier kan hjälpa till att pressa ner kostnaderna för både stationär lagring och elfordon, om tekniken kan uppfylla de höga förväntningar som företagen ställer.
Elbilen som energilager till ditt hus – så funkar V2H
Lagra el från dina solceller i elbilens batteri och använd i ditt hem när det är mörkt. Med tvåvägsladdning är det möjligt och kan snart vara standard. Läs hur V2H – vehicle to home – funkar här.
”The missing piece” sjöng Lundasonen Paul Rey om i Melodifestivalen 2021. Kanske inte i första hand med en smidig och ekonomiskt gynnsam lösning för energilagring till våra hem i åtanke, men ändå: möjligheten att lagra energi till husbehov är en av de sista bitarna som saknas i vårt energipussel idag.
Energilager = självständighet, tänk när vi kan;
lagra överskottsel från våra solceller och använda den när solcellerna inte producerar. Då äntligen kan vi bli helt självförsörjande på egenproducerad förnybar energi.
köpa in el när den är som billigast, lagra den och använda den när elpriserna är som högst. I båda fallen blir vi mer självständiga och kan skydda oss från de värsta elpristopparna, och med en vettig lösning för energilagring är det möjligt. Energilager till husbehov finns, men för många av oss är de ännu en ganska dyr lösning som är svårare att räkna hem än till exempel en investering i solceller eller värmepump.
onsdag 10 maj
tisdag 9 maj
Tesla satsar på egen litiumproduktion – miljövänligare och billigare
Tesla har nu tagit de första spadtaget till ett eget raffinaderi för att producera högkvalitativ litium lämpad för batterier. Anläggningen kommer byggas i Texas. Här kommer Tesla producera tillräckligt med litium för att tillverka en miljon elbilar årligen. Kapaciteten kommer överstiga den totala raffineringskapaciten i Nordamerika idag.
Genom nya tillverkningsmetoder ska produktionen både bli hållbarare och billigare. Tesla räknar med att kunna sänka produktionskostnaden av litium med 30 procent. Tesla vill plocka in produktionen in-house eftersom det tar bort många av de onödiga produktionsstegen som mellanleden i leverantörskedjorna idag har.
Målet är också att använda sig av ny produktionsteknik med mindre farliga reagenser och på så vis skapa en bättre restprodukt från raffenaderiprocessen. Biprodukten blir en blandning av sand, kalksten och kalciumkarbonat. Något som Tesla hoppas ska kunna komma till nytta i produktionen av byggmaterial.
Opinion: För att släppa loss de rena biljonerna behöver vi fler piskor, mindre morötter
Klimatrörelsen börjar stoppa den fossila penningledningen – men det är bara halva problemet. Verkligheten är att om vi vill lösa klimatkrisen måste vi också investera biljoner i ny ren energi varje år för att bygga den framtid vi förtjänar. Utan dessa biljoner kan vi helt enkelt inte distribuera en ersättningsinfrastruktur för ren energi som kommer att läka planeten och dess människor.
Men medan energin, farten och effekten av avyttringsrörelsen har vuxit, har vår påverkan och vårt tänkande om hur vi släpper lös energiinvesteringar i dess ställe stagnerat. I det vakuumet har ett unikt fokus på att använda offentliga medel för att subventionera privat finansiering vuxit, med resultat som lämnar mycket övrigt att önska. För att komma tillbaka på kurs måste vi utöka vår verktygslåda bortom denna ena morot till att inkludera en rad nya stickor, inklusive grön kreditvägledning och gyllene aktier – offentliga ägarandelar – i nyckelföretag.
Analytiker säger till oss att vi måste investera 4,6 miljarder dollar varje år till 2030 för att nå våra nollmål. Problemet: rena investeringar växer, men det handlar fortfarande bara om 1 miljard dollar idag – vilket ger oss 3,6 miljarder dollar kort.
Italiens ministerråd säger ja till 594 MW av agrovoltaiska projekt
Italiens ministerråd har gett grönt ljus till 13 projekt som kräver byggandet av 593,7 MW agrovoltaiska parker, mestadels i den södra halvönsregionen Puglia.
Upplösningen av miljökompatibilitet ersätter de erforderliga miljökonsekvensbeskrivningarna för projekten och de kommer inte att behöva ytterligare godkännande, meddelade regeringen förra veckan.
Tolv av de godkända projekten ligger i Puglia och ett kommer att installeras i den närliggande regionen Basilicata. Bland förslagen finns ett system som planerar installation av en 48,6 MW agrovoltaisk anläggning i kommunerna Borgo Mezzanone – Macchia Rotonda, Foggia-provinsen, medan en annan på 48,3 MWp, kallad Stornara 1, kommer att byggas i Stornara kommun i Foggia.
Gran Canaria går framåt med ett pumpat vattenkraftprojekt på 200 MW
Den regionala förvaltningen på den spanska ön Gran Canaria har beslutat att häva upphävandet av det 200 MW pumpade vattenkraftprojektet Salto de Chira, som hade stoppats på grund av upptäckten av flera håligheter och kanaler som kan ha tillhört det arkeologiska arvet i Kanarieöarna. Myndigheterna säger nu att dessa håligheter och kanaler inte är arkeologiskt betydelsefulla, eftersom de inte ens kan anses vara sedimentologiska fyndigheter.
Arbetet med anläggningen avbröts i mitten av januari efter att upptäckten tillkännagavs av det arkeologiska företaget Tibicena Arqueología y Patrimonio SL.
Spaniens generaldirektorat för energi vid departementet för ekologisk övergång, kampen mot klimatförändringar och Kanarieöarnas regering utfärdade det första administrativa godkännandet för projektet. Projektutvecklaren är den spanska nätoperatören Red Electrica de España, som investerar cirka 400 miljoner euro (439,3 miljoner dollar) i anläggningen.
Nederländerna når 6GW landvindsmål
Nederländerna uppnådde sitt nationella landbaserade vindmål på 6 000 MW 2022, har nya siffror avslöjat.
Vid årsskiftet hade landet 6 045 MW vindkraft på land installerad, vilket uppnådde målet i energiavtalet från 2013.
Avtalet hade dock ursprungligen syftat till att nå målet till 2020. Målet sköts därefter upp till 2023, med villkoret att den del som inte uppnåddes 2020 skulle fördubblas före utgången av 2023.
Denna ytterligare ökning möttes också.
Dessutom är flera landbaserade vindprojekt fortfarande planerade, med ytterligare 835 MW som förväntas komma online 2023.
Utöver det är ytterligare 1000 MW på gång för de kommande åren.
Varför transport av CO2 i flytande form inte är den bästa idén
Det isländska företaget CARBFIX har utvecklat lagring i grunda brunnar på land eller till havs i den unga basaltbergart som täcker större delen av Island. I denna teknik löses CO2 i vatten, som pumpas in i brunnarna under måttligt tryck.
Transport av CO2 är mest ekonomiskt i dedikerade CO2-rörledningar, när volymerna är stora och avstånden inte för långa. I vissa fall gäller detta även om transporten inkluderar ett havsträcka. För mindre volymer eller långa havstransporter är det mer ekonomiskt att transportera CO2 i flytande eller fast form.
Hittills verkar alla anta att sådan CO2-transport kommer att ske i flytande snarare än fast form. Planer görs därför för införande av tusentals ISO kryogena, tryck CO2 tankbilar, och konstruktion av specialiserade flytande CO2 tankers (lCO2 tankers) och mellanliggande C-typ lagringstankar vid modal shift, och de första konstruktionerna har påbörjats. Det är dock inte möjligt i praktiken att utveckla en sådan transportkedja från grunden i tid för att möta efterfrågan. Det blir också en dyr CCS-värdekedja och för dyr för att säkerställa det nödvändiga upptaget.
European Energy Storage Coalition lanserades för att påskynda avkolningen av elnätet
En ny industrikoalition som lanserades på torsdagen (4 maj) syftar till att främja hållbar energilagringsteknik som kommer att öka motståndskraften hos Europas elnät och öppna dörren för mer förnybar energi.
Energy Storage Coalition består av fyra organisationer, SolarPower Europe, The European Association for the Storage of Energy, WindEurope och Breakthrough Energy, och den vill forma EU:s framtida politik kring lagring.
När Europa försöker minska koldioxidutsläppen i sitt kraftsystem kommer energilagringstekniker, som pumpat vattenkraft, batterier och väte, att bli allt mer kritiska, vilket gör att överskott av vind- och solenergi kan lagras och sedan frigöras när produktionen inte kan möta efterfrågan.
Nu blir även lim biobaserat
I projektet 100% fossilfria byggskivor och byggelement har Rise, Isotimber, Moelven och Stora Enso genomfört framgångsrika tester och utvärdering av ligninbaseratlim. Man har kunnat skala upp tillverkningen av fossilfri plywood till pilotskala och fossilfria byggelement till industriell skala.
– Jag är oerhört glad och stolt över vad vi åstadkommit. Inte bara har vi bevisat att det går att tillverka högpresterande byggskivor och byggelement med ett fossilfritt lim, vi har även klarat de tuffa prestandakraven vid industriell tillverkning. Jag är extra stolt över NeoLigno, Stora Ensos fossilfria lim, som haft en nyckelroll i projektet, säger Sara Fäldt, R&D Specialist på Stora Enso.
Rise menar att det var avgörande att man kunna samla hela värdekedjan i projektet.
– När Isotimber tog kontakt med oss och frågade efter alternativ för att göra byggelement fossilfria började vi se oss om. Vi upptäckte snabbt att Stora Enso precis i denna stund jobbade aktivt med en ny produkt som skulle kunna testas.
Världens högsta vindkraftstestmast hoppas kunna förebåda en ny generation av turbiner
Med invigningen av en ny landbaserad vindkraftstestmast med en höjd av 300 meter hoppas projektutvecklare i Tyskland att den ska bana väg för en ny generation vindkraftverk.
Masten, som restes i regionen Lusatia i den östra tyska delstaten Sachsen, startade sin verksamhet under den första veckan i maj, och representanter för regeringen och industrin firade starten av pilotprojektet på plats.
”Med forskning om vindkraftsanläggningar på hög höjd kan vi effektivisera framtidens vindkraftpark med högre utnyttjandegrad, samtidigt som vi använder samma yta för byggande”, säger statssekreterare Michael Kellner från ekonomi- och klimatdepartementet (BMWK) sa i ett pressmeddelande från regeringens Myndighet för disruptiv innovation (SPRIND).
Tyskland kommer i första hand att behöva förlita sig på import av vätgas
Enligt experter och den federala regeringen kommer Spanien att utvecklas till en av de viktigaste leverantörerna av grönt väte till Tyskland under de kommande åren. Vätgasen som produceras av förnybara energikällor som vind och sol är i första hand tänkt att möjliggöra avkolning av industrin och vissa områden inom transportsektorn, som branschorganisationen Zukunft Gas förklarade på fredagen. Behovet i Tyskland är enormt. Till 2030 antar experter att minst 1,5 miljoner ton grönt väte kommer att behövas årligen.
Sådana kvantiteter kan inte bara produceras i Tyskland. ”På lång sikt kommer betydande mängder väte att behöva importeras till Tyskland, eftersom produktionen av grönt väte i Tyskland är naturligt begränsad”, skrev ministeriet på begäran. Departementet uppskattar att runt 50 till 70 procent av de kvantiteter som krävs i framtiden kommer att behöva komma från utlandet.
Förutom Spanien, vars produktionspotential beräknas till upp till tre miljoner ton år 2030, anses även Australien, Chile, Marocko, Förenade Arabemiraten och Ukraina som framtida leverantörer av grönt väte.
tisdag 9 maj
måndag 8 maj
Studentledd "End Fossil - Occupy!" Protester stänger skolor i Europa
Utlöst av krav från End Fossil — Occupy! för klimataktivism i maj månad har studentklimatdemonstranter stängt 22 skolor och universitet i Europa. Enligt The Guardian ockuperades universitet i Tyskland i Wolfenbüttel, Magdeburg, Münster, Bielefeld, Regensburg, Bremen och Berlin.
I Spanien organiserade studenter i ockupation vid det autonoma universitetet i Barcelona undervisning om klimatkrisen. I Belgien ockuperade 40 studenter universitetet i Gent. I Tjeckien slog omkring 100 studenter läger utanför handels- och industriministeriet. I Storbritannien pågick ockupationer vid universiteten i Leeds, Exeter och Falmouth.
Det är nyheterna från de vita människornas värld, men protesterna äger rum på andra håll också. Enligt Common Dreams, den 29 april, talade unga klimataktivister i Uganda vid en presskonferens i Kampalas Kira Wakiso-distrikt och uppmanade världsledare, särskilt i rika länder, att gå bort från fossila bränslen till förnybara energikällor.
Tyskland vill påskynda solexpansionen
Tyskland siktar på att avsevärt påskynda expansionen av solenergi som en del av sin nya omfattande solcellsstrategi.
När han talade vid det andra PV-toppmötet sa den federala ekonomi- och klimatskyddsministern Robert Habeck: ”Fotovoltaik är en av de billigaste energikällorna av alla och är en av de viktigaste källorna för elproduktion i framtiden.
”Senast 2030 bör andelen förnybar energi av bruttoelförbrukningen vara 80 %. Med en installerad kapacitet på 215GW år 2030 borde solceller ge ett viktigt bidrag här. Detta visar att vi har mycket arbete framför oss.
”Men vi kan se att byggandet tar fart. Förra året var den över 7GW. Ett delmål på 9GW gäller för innevarande år. Chanserna att vi når detta delmål är goda: första kvartalet 2023 nyinstallerades nästan 2,7 GW.
Intäkterna gör att den tyska byn omfamnar vindkraften
Raa-Basenbeck, ett samhälle med 600 personer i regionen norra Schleswig-Holstein, har sålts på vind i flera år. Förra året välkomnade man varmt en utbyggnad av sin 24-åriga vindverksamhet och öppnade en ny turbinpark i oktober. Fyra vindkraftverk togs i drift 2022 och tillsammans producerar de 50 miljoner kilowattimmar el per år.
Målet är att påskynda en nationell övergång till ren energi, vilket gör det möjligt för Tyskland att nå sitt mål att tillgodose 80 procent av sitt elbehov med förnybara kraftkällor inklusive vind och sol till 2030.
”Det är svårt att övertyga andra som är mycket starkt emot vindenergi,” sa Johann Koeling, en engångsbonde som tillsammans med sin fru Maren var en av de 39 ursprungliga investerarna i byns första vindkraftspark 1999. ” Det är mycket lättare när man bor i ett litet samhälle som det här och alla kan prata om det.”
Solpaneler blir nu bättre än någonsin
Solenergi är den billigaste och mest tillgängliga energiformen. Nu kommer det att bli effektivare än någonsin. Forskare från ett kinesiskt solteknikföretag har utvecklat en ny typ av solcell som skulle kunna vara en spelförändring i världens övergång till förnybar energi.
Avancerad modellering, utförd av forskare vid TU Delft, spelade en avgörande roll för djup förståelse och ingenjörskonst av innovationen. Den nya solcellen är gjord av samma material som 95 % av alla nuvarande solceller men presterar mycket bättre med 26,81 % verkningsgrad.
Innovationen cementerar ytterligare solcellernas avgörande roll i energiomställningen. Forskningsresultat publiceras i Nature Energy.
Uttjänta elfordonsbatterier blir till smarta energilösningar
Ett uttjänt elfordonsbatteri har fortfarande kvar runt 70–80 procent av sin kapacitet. Genom att återanvändas i energilager kan de snabbt ge kunder såväl ekonomiska som miljömässiga fördelar – och dessutom underlätta omställningen mot ett elektrifierat samhälle.
Det finns ett världsomspännande system för återvinning av uttjänta elfordonsbatterier, och det finns även spännande sätt till återanvändning. Batterierna har nämligen runt 70 procent av sin kapacitet kvar och kan, tack vare BatteryLoop, ges ett andra liv genom att återanvändas i effektiva energilager.
”Med den här lösningen kan vi erbjuda våra kunder en helt ny typ av energieffektivisering”, säger Martin Andreasson, kundansvarig för BatteryLoop hos Bergendahls El.
SkiStar investerar i lokalproducerad vindkraft i Vemdalen och solcellspark i Sälen: - Utvidgat samarbete med Jämtkraft
I takt med SkiStars omställning till mer hållbar fjällturism, ökar behovet av mer förnybar energi av olika slag och även egenproducerad el. För att säkerställa framtidens hållbara destinationer utvecklas samarbetet med nuvarande partnern Jämtkraft.
Det förnyade samarbetet handlar dels om att SkiStar köper in el direkt från tre befintliga vindkraftverk i Vemdalen, motsvarande cirka 25 procent av bolagets årliga elförbrukning, dels om att tillsammans med Jämtkraft undersöka förutsättningarna för att bygga en solcellspark i anslutning till Sälen-Trysils flygplats, Scandinavian Mountains airport.
Boring Company utökar Vegas Loop till 69 stationer
Clark County Nevada har just godkänt Elon Musks The Boring Company planer på att förlänga ”Vegas Loop” med 25 miles och 18 stationer som kommer att ta EV-tunnelnätverket till 69 stationer under den ikoniska Las Vegas-remsan, inklusive flygplatsen.
Nätverket är en serie tunnlar och stationer byggda av The Boring Company, ett SpaceX-dotterbolag, som revolutionerar tunneltekniken.
Utan avgaser öppnar elfordon nya möjligheter för underjordiska transporter. The Boring Company har utvecklat en ny typ av tunnlingsmaskin som kan tunnla mycket snabbare och till mycket lägre kostnad än traditionella borrmaskiner.
Företagets senaste maskin ”Prufrock” är designad för att tunnla i hastigheter på över 1 mile (1,6 km) per vecka.
Detta är 6 gånger snabbare än den tidigare maskinen ”Godot+”. Företagets mål på medellång sikt är att öka tunnelhastigheten till 7 miles (11 km) per dag!
Grön vätgas i Söderhamn SoutH2Port
Tillsammans med Lhyfe och Skyborn ska ABB driva en storskalig integrering av havsbaserad vindkraft med produktionen av grön vätgas till energisystemet i SoutH2Port-projektet.
Anläggningen i Söderhamn för grön och förnybar vätgas, som drivs av Skyborns planerade havsbaserade vindkraftspark, kommer att producera cirka 240 ton vätgas per dag, vilket motsvarar cirka 1,8 miljoner oljefat per år
ABB kommer att bistå med viktig expertis för att optimera integreringen av vätgas- och elproduktion i hela ekosystemet, inklusive automation, elektriska och digitala tekniker.
ABB kommer att samarbeta med Lhyfe, världsomspännande pionjär för produktion av grön och förnybar vätgas, och Skyborn, global ledare inom förnybar energi, för att tillsammans förverkliga och optimera ett av Europas mest ambitiösa gröna vätgasprojekt någonsin – SoutH2Port.
Soldrivna luftskepp kan göra flygresan klimatvänlig
Ny teknik gör nämligen den gamla luftfarkosten till en hållbar lösning för framtidens klimatvänliga flygtrafik och förhindrar samtidigt dödliga katastrofer som Hindenburgkatastrofen 1937.
Tyska forskare har tagit en titt på den moderna generationen av luftskepp i en ny studie.
Deras slutsats blev att de stora ballongformade luftfarkosterna kan spara in upp emot 99 procent av koldioxidutsläppen från vanliga jetflygplan.
Luftskeppen flyger med elektriska motorer, som får el från solceller ovanpå farkosten. Det är bara när luftskeppet ska lyfta som batterierna behöver laddas upp via en extern källa, men därefter är resan helt koldioxidneutral.
Batterierna kan naturligtvis kortsluta eller gå sönder på något annat sätt, men de nya luftskeppen är enligt Professor Christoph Pflaum, vid Friedrich–Alexander-universitetet i Erlangen–Nurnberg (FAU), avsevärt säkrare än tidigare generationer.
Modern teknik upptäcker läckage som låter syre sippra in och göra heliumet brännbart. Elektriska motorer i stället för förbränningsmotorer gör att de inte längre är lika farliga.
Volvo testar vätgasdriven lastbil
AB Volvo visade upp en tung elektrisk lastbil med bränsleceller förra året, nu har den provkörts på allmän väg utanför Kiruna i bistert vinterklimat.
Även om Volvo redan har ett brett sortiment med batteridrivna lastbilar ser företaget en marknad även för modeller med bränsleceller. Det handlar om längre transporter och om områden där det saknas möjlighet att bygga infrastruktur för att ladda batterier.
Vätgasen omvandlas till el i bränslecellen och släpper bara ut vatten. Volvo planerar att använda två bränsleceller med kapacitet att generera 300 kW elkraft.
Dock saknas ännu infrastruktur för att tanka vätgas men företaget räknar med att det kommer att finnas en marknad för den här typen av lastbilar under andra halvan av detta decennium.
måndag 8 maj
fredag 5 maj
IKEA ökar produktionen i gigaskala på en solpanelsfabrik i Arizona
IKEA:s investeringsarm kommer att köpa solcellsmoduler tillverkade i Arizona från den schweiziska solpanelstillverkaren Meyer Burger från 2025 till 2029.
Som ett resultat av affären med IKEA kommer Meyer Burgers produktionskapacitet vid dess fabrik i Goodyear, Arizona, att öka från cirka 1,6 gigawatt (GW) till 2 GW årligen.
Meyer Burger slöt avyttringsavtalet med Ingka Investments, investeringsgrenen till IKEAs moderbolag, Ingka Group.
Frederik de Jong, chef för förnybar energi på Ingka Investments, sa: ”Det här avtalet är en utmärkt start, både för våra ambitioner att investera ytterligare i produktion av förnybar energi i USA och för vårt partnerskap med Meyer Burger, ett företag med höga ESG-standarder och ett delat åtagande att ge betydande bidrag till avkarbonisering och 1,5 gradersmålet i Paris klimatöverenskommelser.”
Dagens vindsatsningar kan jämföras med guldruschen på 1800-talet
En panel av vindexperter från National Renewable Energy Laboratory (NREL) väckte liv i jämförelsen av vindbrytning under en panel den 6 april på NREL:s Flatirons Campus, som utökade berättelserna som ingår i NREL:s Clean Energy Innovators-bok av Ernie Tucker.
Kaliforniens vindboom tog fart på grund av federala och statliga skattelättnader och mandat för alternativa bränslen för Golden State-företag. Det drog till sig bluffare, drömmare och troende som försökte plocka det nya guldet ur luften.
Bland dem som vandrade till Golden State var Brian Smith, nu NREL:s programledare för vindlaboratoriet. Han berättade för publiken om sin första dag på jobbet som chefsingenjör på en vindkraftspark i Palm Springs, Kalifornien, 1984 som en hungrig 25-årig ingenjör, som körde en rostig Volkswagen Rabbit.
Energiomställning fungerar inte utan energilager
EU har som mål att vara klimatneutralt år 2050 – en ekonomi med nettonollutsläpp av växthusgaser. Detta mål är kärnan i den europeiska gröna avtalet och i linje med EU:s åtagande för globala klimatåtgärder enligt Parisavtalet. Energilagringssystem (ESS) och batterienergilagringssystem (BESS) är nyckeln till energiomställningen. Inspirationen till denna övergång till ESS-lösningar kommer för närvarande från länder utanför EU.
För att stödja energiomställningen möjliggör moderna energilagringslösningar för solcellsanläggningar integrering av förnybara energikällor som är intermittenta i naturen. Genom att lagra överskottsenergi som genereras under dagsljus kan den användas senare när det är låg produktion. I händelse av avbrott eller perioder med hög efterfrågan kan ESS-produkter leverera solid reservkraft och stödja balansen i elnätet.
Alpin solenergi för skidområden
Den schweiziska energileverantören Axpo meddelade att de planerar en 10 MW markmonterad solcellsanläggning i Disentis skidområde i kantonen Grisons, Schweiz.
Företaget sa att Ovra Solara Magriel-projektet kommer att ligga på en 80 000 m2 yta på en höjd av 2 100 m. ”Bergsjärnvägen till Disentis skidområde kan uppfylla sina årliga elbehov för drift helt med lokal solenergi”, sa Axpo i ett uttalande. ”Användningen av den befintliga infrastrukturen, såsom elnätet, förenklar byggandet av solcellsanläggningen.”
Byggandet av anläggningen är planerad till våren 2024, med färdigställande planeras till hösten 2026. ” Ytterligare 10 MW markmonterad anläggning kommer att byggas från och med hösten 2025 i staden Tujetsch nära Nalps-reservoaren i Canton of Grisons,” tillade företaget.
Start för levereranser med eldriven lastbil
Sedan några veckor tillbaka får Elektroskandias kunder i Örebro stad sina beställningar ljudlöst levererade, med en ny eldriven lastbil. Lastbilen, som ägs av transportpartnern Närkefrakt, innebär ytterligare ett steg i Elektroskandias satsning på att öka antalet fossilfria transporter.
Elektroskandia ligger i framkant då det gäller att minska företagets miljöpåverkan. Detta gäller inte minst transporter där företagets kontrakterade transportörer idag i stor utsträckning bytt ut diesel mot det förnybara bränslet HVO100. Nästa steg i utvecklingen är att gå över till eldrivna lastbilar.
Dagens diagram: Tyskland producerar 40 GW solenergi för första gången
Tyskland har passerat 40GW-märket för solenergiproduktion för första gången. Det nya riktmärket nåddes klockan 12.30 lokal tid den 4 maj.
Den visar att solenergiproduktionen var mer än sex gånger större än någon annan källa vid den tiden, och stod för nästan två tredjedelar av de totala 64,6 GW, varav cirka 1,3 GW exporterades till andra länder. Brunkolsproduktionen var den näst största vid den tiden, följt av biomassa och landbaserad vind.
Kommer Saudiarabien någonsin att göra bra på sina solenergiambitioner?
”Saudierna går till solenergi”, proklamerade en artikel 2015 i den amerikanska tidskriften Atlantic, som beskrev hur kungariket hoppades skapa högbetalda tekniska jobb i solenergiindustrin och börja exportera Saudi-tillverkade solcellspaneler utomlands.
Var är vi 2023? GlobalData, Energy Monitors moderbolag, räknar med att landet kommer att nå 1,5 GW förnybar energikapacitet i år, varav 1 GW kommer att vara solceller.
Detta kan vara betydligt mer än de 22,5 MW förnybar kapacitet som landet hade 2013 – men det är långt under de 24 GW som det var tänkt att ha för tre år sedan. Fossila bränslen står fortfarande för 99% av den totala elproduktionen i landet.
Rekordtillväxt av ren kraft 2023: är nedgången i kol och gas nu strukturellt inbäddad?
Förra året nådde vind- och solenergi rekordnivån på 12 % av den globala elproduktionen, enligt tankesmedjan Embers senaste globala elöversikt. Den totala andelen av alla former av koldioxidsnål el steg till nästan 40 % av den totala produktionen.
Josh Gabbatiss på Carbon Brief går igenom Ember-recensionen som förebådar detta som ögonblicket när fossiler började sin permanenta nedgång. Ember kallar det ”strukturellt” och ”beständigt” eftersom tidigare nedgångar endast inträffade under omfattande lågkonjunkturer, som 2008 och 2020, eller av andra cykliska skäl, som 2019. 2022:s acceleration för förnybar energi drevs delvis av energikrisen också som viktiga politiska reaktioner som REPowerEU och USA:s lag om inflationsreduktion som borde bädda in momentumet.
Men den ökande globala efterfrågan på elektricitet – i den utvecklade världen övergången från fossila bilar och värmare till el, i utvecklingsvärlden saknar 775 miljoner människor fortfarande tillgång till elektricitet – innebar att utsläppen från kraftsektorn fortfarande nådde den högsta nivån 2022, och ökade med 1,3 % , eftersom fossiler behövdes för att möta ren kraftbrist.
E.ON förbereder för anslutningen till den nya batterifabriken i Timrå
Kinesiska Putailais investering i en ny batterifabrik i Torsboda industriområde i Timrå kommun, kommer att behöva en mycket stor anslutning av elektricitet. Anslutningen förbereds nu och har föregåtts av ett gediget och nära arbete mellan E.ON och Torsboda Industrial Park som ägs av Sundsvall och Timrå kommuner.
– E.ON välkomnar den här stora och spännande investeringen vilken tydligt visar på den framtidsanda som finns i regionen med många nya industrier, vilka i sig är helt avgörande för klimatomställningen, säger Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution.
Satsningen som sker i industriområdet Torsboda, norr om Timrå är en mycket bra plats för elintensiv industri. Flera stora 130- och 400-kilovolts-ledningar går i närhet av industriområdet.
– Vi har under många år nu haft en tät dialog kring området. Det goda samarbetet mellan Torsboda Industrial Park, Timrå kommun och E.ON som elnätsägare har varit en förutsättning för att få denna viktiga satsning på plats.
Polska Ekoenergetyka sköter laddinfrastrukturen till STCC tävlingarna som nu är 100% elektriska
Ekoenergetyka, ett världsledande företag inom design och tillverkning av snabbladdare, blir Official Charging Partner till STCC inför säsongen när mästerskapet blir först i världen som 100% elektriskt.
– Vi är oerhört glada över att starta ett nära samarbete med Ekoenergetyka och integrera deras innovativa och robusta produkter inom laddning till den historiska STCC-säsongen 2023 när vi blir först i världen som 100% elektriskt nationellt touring car-mästerskap, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Ekoenergetykas avancerade produkter är en ’perfect match’ för de tuffa förhållande som en STCC-helg innebär, speciellt i kombination med vår utsläppsfria energilagring från Atlas Copco där vi skapar förutsättningar för klimatsmart elitracing.
fredag 5 maj
torsdag 4 maj
Tyskland, Nederländerna och Sverige har lägst kapitalkostnad för solpaneler i energiskalan
IRENA har publicerat en första rapport i sitt slag om kostnaden för finansiering av förnybar energi, som täcker solenergi, onshore och havsbaserad vindteknik på alla stora globala marknader.
Myndigheten hämtade uppgifterna från 172 enkätsvar från 56 experter samt 33 intervjuer. Svaren ger data om kapitalkostnaden (CoC) från 45 länder för minst en av de tre förnybara teknologierna på sex kontinenter.
Kapitalkostnaden uttrycker den förväntade ekonomiska avkastningen, eller den lägsta ränta som krävs för att investera i ett företag eller ett projekt. Det beräknas som det vägda genomsnittet mellan kostnaderna för lån och eget kapital, där kostnaden för skuld är den ränta som ett projekt säkrar från långivare, och kostnaden för eget kapital är den ekonomiska avkastning som aktieägarna förväntar sig i utbyte mot att de tillhandahåller kapital.
Kapitalkostnaden är en avgörande faktor för den utjämnade elkostnaden (LCOE) för solceller och andra förnybara energikällor. Enligt IRENA ökar den totala kostnaden för el för ett representativt solcellsprojekt med 80 % om CoC är 10 % istället för 2 %.
Forskare fångar svårfångade saknade steg i fotosyntesens sista akt
Med hjälp av SLAC:s Linac Coherent Light Source (LCLS) och SPring-8 Angstrom Compact free electron LAser (SACLA) i Japan, fångade de för första gången i atomär detalj vad som händer i de sista ögonblicken som leder fram till frigörandet av andningsbart syre. Data avslöjar ett mellanliggande reaktionssteg som inte hade observerats tidigare.
Resultaten, som publiceras idag i Nature, belyser hur naturen har optimerat fotosyntesen och hjälper forskare att utveckla konstgjorda fotosyntessystem som efterliknar fotosyntes för att skörda naturligt solljus för att omvandla koldioxid till väte och kolbaserade bränslen.
”Ju mer vi lär oss om hur naturen gör det, desto närmare kommer vi att använda samma principer i mänskliga processer, inklusive idéer för artificiell fotosyntes som en ren och hållbar energikälla”, säger medförfattaren Jan Kern, en forskare vid Berkeley Lab.
Jubel i Timrå: "Samhällsbyggnad de luxe"
Det kinesiska energiteknikbolaget Shanghai Putailai (PTL) planerar en ny fabrik i Torsboda industripark utanför Timrå. Mångmiljardsatsningen ska ge 1 900 nya arbetstillfällen.
Totalt planeras investeringar på mer än 13 miljarder kronor för att bygga upp fabriken, vars produktionskapacitet ska uppgå till 50 000 ton material inledningsvis.
– Det här betyder enormt mycket för Timrå, 1 900 nya jobb, och runt 4 000 jobb till. Det här förändrar allt, säger Timrås kommunalråd Stefan Dalin (S).
Han berättar att Timrås andel av Sveriges befolkning var som störst på 1930-talet. Sedan dess har den bara minskat. Men nu blir annat. Timrå kan växa igen.
– Det här är samhällsbyggnad de luxe. Sådant här händer aldrig, men nu hände det.
Han tror att det kommer att gå att locka folk till Timrå.
New York godkänner det första statliga förbudet mot gas i nya byggnader
Den första i landet-lagen tar sikte på en viktig källa till koldioxidutsläpp och luftföroreningar från och med 2026, men den påverkar inte befintliga byggnader.
Sent på tisdagskvällen godkände delstatens senat och församling ett mycket försenat budgetavtal som sätter en helelektrisk standard för de flesta nya byggnader; Guvernör Kathy Hochul (D) förväntas underteckna lagen inom kort. Från och med 2026 kommer nya byggnader under sju våningar inte att tillåtas innehålla spisar, ugnar eller varmvattenberedare som bränner gas och andra fossila bränslen.
Större byggnader måste uppfylla kraven från och med 2029. ”Antagandet av All-Electric Building Act är ett historiskt steg framåt som kommer att ta itu med växthusgaser och andra skadliga utsläpp från nya byggnader,” Richard Schrader, New Yorks lagstiftande och policychef för Natural Resources Defense Council, sade i ett uttalande.
Norska Statkraft planerar ett vindprojekt med 12 turbiner i tysk skog
Norska elbolaget Statkraft AS planerar att bygga en vindpark med upp till 12 turbiner i en skog som skadats av torka i den tyska delstaten Nordrhein-Westfalen.
Turbinerna kommer att installeras i stadsdelen Siegen-Wittgenstein i ett område där stora delar av skogen har förstörts av torka och barkborre, framför allt de senaste åren. Ägaren till vindparkens plats, Otto-Ludwig zu Sayn-Wittgenstein-Berleburg, planerar att använda hyresintäkterna för en fullständig återplantering av området med olika träd.
Statkraft räknar med att vindparken Erndtebrueck kommer att förse upp till 53 000 hushåll med grön el och kompensera för cirka 160 000 ton koldioxidutsläpp årligen.
Företaget påbörjade vindmätningar i området i mars. Resultaten och ytterligare förstudier kommer att hjälpa den att fastställa den exakta platsen för turbinerna.
Breakthrough Energy ger ett anslag på 20 miljoner USD till Xcel för 100-timmars järn-luft batteriprojekt
Utility Xcel Energy har fått ett anslag på 20 miljoner USD från VC-företaget Breakthrough Energy för projekt som använder Form Energys järn-luftbatteri, medan ett natriumjonbatteriföretag har säkrat bryggfinansiering.
Bidraget från Breakthrough Energy Catalyst, en del av Bill Gates-grundade Breakthrough Energy, skulle gå till två stycken batterier som lagrar i 100 timmar som distribueras av Xcel Energy.
Två projekt som använder Form Energys järn-luft-batteri, på totalt 10 MW/1 000 MWh vardera, kommer att få 10 miljoner USD under förutsättning att vissa finansieringsvillkor uppfylls.
Projekten, som tillkännagavs i januari, kommer att distribueras vid två avgående kolstationer: Sherburne County Generating Station i Becker, Minnesota, och Comanche Generating Station i Pueblo, Colorado. Xcel har sitt huvudkontor i Minnesota.
Utöver bidragsfinansieringen avser Xcel att använda skattelättnadsincitamenten från Inflation Reduction Act för att ytterligare sänka kostnaderna för järn-luftbatteriprojekten, som förväntas komma online 2025.
Svenska Epishines unika produktionsprocess ger ytterligare framsteg till solenergiindustrin
Energiprognoser förutspår främst att solenergi kommer att vara den viktigaste energikällan i världen inom en överskådlig framtid, men utvecklingen av solenergi kommer att formas av utvecklingen inom solenergiteknik.
Resurseffektiva, hållbara och skalbara processer för solceller är av yttersta vikt för att anpassa marknadens efterfrågan med produktionsmöjligheterna samtidigt som hög effektivitet och hållbarhet står i fokus.
”Det här projektet är ett viktigt steg för Epishine. Genom vår etablerade tillverkningsprocess för inomhusmarknaden ökar vi förändringstakten inom BIPV och produkter i bruksskala, tillsammans med våra framsteg inomhus.
Detta är i linje med hållbarhetsfokuset som ligger i Epishines kärna, såväl som vår vision om att bli världsledande inom rull-till-rulle-tryckta solceller.” – Mattias Josephson VP Business Development på Epishine.
Kommer prosumenterna ställa till det på energimarknaderna?
En ökning av strategiska, självgenererande ”prosumers” för förnybar energi på energimarknaden har potential att leda till ”dödsspiraler” för större elproducenter, enligt forskning från Tokyo University of Science.
Med hjälp av matematisk modellering av marknader fann forskningen att strategiska konsumenter – de konsumenter med solenergi på taket, till exempel, som skräddarsyr sin energiförbrukning baserat på marknadsförhållandena – kan öka överföringsavgiften som generatorer och konsumenter måste betala till elnäten och öka risken för en ”dödsspiral” på marknaden.
En dödsspiral är termen för att beskriva en ökning av egengenererande och off-grid tillgångar som i sin tur får energileverantörer att höja sina priser, vilket driver fler konsumenter att bli prosumenter, vilket driver upp priset ytterligare, och så vidare.
Miljardkontrakt för H2 Green Steel
Ett sjuårigt kontrakt har skrivit mellan H2 Green Steel och den italienska stålkoncernen Marcegaglia. Avtalet kommer att omfatta leverans av grönt stål från H2 Green Steels fabrik i Boden till Marcegaglias verksamheter i södra Europa, Storbritannien och Polen.
Marcegaglia är en stor aktör inom stålindustrin i Europa med sina 37 verksamheter på tre kontinenter. Italienska Marcegaglia förbinder sig att köpa stål för över 20 miljarder kronor.
– H2 Green Steel kom in som en utmanare på en traditionell marknad för ett par år sedan och har med snabbhet, uthållighet och ett fantastiskt team bevisat att de är en kraft att räkna med.
Vi tror på partnerskapsstrategin i affärer, och vi tog detta tillvägagångssätt från dag ett med H2 Green Steel eftersom de är en nyckelspelare för oss på vår resa för att minska koldioxidutsläppen som i huvudsak handlar om att framtidssäkra vår verksamhet, säger Antonio Marcegaglia, ordförande och vd på Marcegaglia Steel.
Kansler Scholz lovar 2 miljarder euro till Green Climate Fund
Tysklands förbundskansler Olaf Scholz har utlovat två miljarder euro till den internationella Green Climate Fund för att finansiera klimatåtgärder i utvecklingsländer.
”Tyskland planerar att stödja den andra omgången av att fylla på [den gröna klimatfonden] med två miljarder euro”, sa kanslern till en publik med regeringsrepresentanter från cirka 40 länder vid Petersbergs klimatdialog i Berlin.
Löftet för perioden 2024-2027 är en ökning med 33 procent av Tysklands bidrag till fondens första påfyllning och kommer, när det väl bekräftats, att vara det enskilt största bidraget i GCF:s historia, säger fonden i ett pressmeddelande. Inklusive detta nya tillkännagivande har Tyskland utlovat totalt 4,25 miljarder euro till GCF sedan 2014.
torsdag 4 maj
onsdag 3 maj
Regeringen vill se utökad vindkraft till havs
Processerna för tillstånd för vindkraftsparker till havs måste bli smidigare. Därför tillsätter regeringen nu en utredning för att undersöka hur regelverk och tillståndsprocesser ska effektiviserats.
– Vindkraften är en viktig del av vår energimix, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) på en pressträff.
Regeringen har ett nytt energimål om 100 procent fossilfri energiproduktion 2040. Vindkraft blir en viktig del i att nå målet. Det säger Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).
– Vi behöver mer solkraft, kärnkraft, vattenkraft och mer vindkraft, säger hon på pressträffen och tillägger:
– Havsbaserad vindkraft kan på både kort och långsikt bidra till högre elproduktion i Sverige och öka takten i vår omställning och Sveriges väg mot nettonoll utsläpp 2045.
Tysk RWE bygger med Siemens Gamesa landbaserad vind 1GW
RWE kommer att använda vindkraftverk från Siemens Gamesa med en total kapacitet på 1 000 megawatt. Siemens Gamesa som huvudleverantör för att säkra kapaciteten för en stor del av RWEs landbaserade vindkraftsprojekt i Europa.
Ett framgångsrikt samarbete mellan de två företagen har redan bevisats i många projekt.
Starkt partnerskap: RWE har tecknat ett ramavtal med Siemens Gamesa. RWE planerar att bygga vindkraftsparker på land i Europa med en total kapacitet på 1 000 megawatt med Siemens Gamesa-turbiner till 2027. Siemens Gamesa kommer därmed att bli en ledande leverantör av stora komponenter till RWE-projektets pipeline.
SAAB-ingenjörer presenterar NEVS Emily GT: 1 000 km räckvidd
Tidigare SAAB-ingenjörer på NEVS har i hemlighet utvecklat det avancerade elfordonet NEVS Emily GT på bara 10 månader, med en räckvidd på 1 000 km och unik inhjulsmotorteknik.
Projektet, som involverade 350 personer, resulterade i en 480 hk Grand Tourer med vridmomentkontroll på varje hjul och en rymlig interiör.
Motortekniken i hjulen ger en balans mellan komfort och körglädje, och överträffar till och med Porsche Panamera och Taycan i vissa aspekter.
Trots att projektet lades på is på grund av krisen 2020 hos NEVS-ägaren Evergrande, hoppas NEVS vd Nina Selander att delar av Emily GT-projektet kan räddas och tas i produktion. Företaget är öppet för intresserade parter för potentiella affärer kring projektet.
Investerar miljoner i tegelstenar innehåller vindkraftsblad och glasull
Innovationsfonden redo med den stora plånboken i ett nytt projekt
De nya tegelstenarna kommer att tillverkas på Gråsten Teglværk. Jacob H. Bendtsen (till vänster) är projektledare på ReMaBriks. Här står han tillsammans med Peter Matzen, direktör och ägare till Gråstan Teglværk A/S.
Nio miljoner Så mycket satsar Innovationsfonden på det treåriga forskningsprojektet ReMaBrick.
Syftet med forskningsprojektet som har en total budget på 12 miljoner DKK, ska utveckla en ny typ av tegel, där mer än 20 procent av råvarorna lera och sand ersätts med gamla vindkraftverksblad och glasull.
Genombrott för batterienergitäthet kan vara tillräckligt för att driva elektriska flygplan
Kinesiska batteritillverkaren CATL har tillkännagett sitt mest kraftfulla batteri hittills – ett som de tror kommer att kunna driva elektriska flygplan genom att uppfylla både energibehov och säkerhetsstandarder.
CATL hävdar att deras nya batteri har en energitäthet – mängden ström det har jämfört med dess massa – på 500 wattimmar per kilogram. I grund och botten kan den dra ut mer kraft från en lägre vikt än nuvarande erbjudanden, en viktig fråga inte bara för elbilars räckvidd utan ännu mer för flygindustrin. Företaget kallar sitt nya erbjudande för ett ”kondenserat batteri” och håller på med detaljer, både tekniska och kommersiella.
”Lanseringen av kondenserade batterier kommer att inleda en era av universell elektrifiering av sjö-, land- och lufttransporter, öppna upp fler möjligheter för industrins utveckling och främja uppnåendet av de globala koldioxidneutralitetsmålen vid ett tidigare tillfälle,” sade CATL:s chefsforskare Wu Kai vid en presentation av Auto Shanghai, rapporterade Aussie EV-butiken The Driven.
Northvolt satsar ännu mer i nischat batteribolag
Northvolt fortsätter att investera när natriumjon-batteribolaget Altris fyller kassan med 50 miljoner kronor i en ”bryggrunda”. Den nya finanschefen, Norrskenveteranen Christer Bergquist, krattar nu inför en större finansieringsrunda för att industrialisera produktionen.
Det svenska batteriföretaget meddelar att man säkrat har säkrat 50 miljoner kronor från sina nuvarande ägare och samtidigt utsett en ny vd och ekonomichef.
Björn Mårlid kommer nu att axla vd-rollen och Christer Berguvist kliver in som ny CFO. Det nya kapitalet och ledningen ska jobba vidare med företagets kommersialiseringsresa.
Sedan starten 2017 har Altris varit på en snabb resa för att utveckla natriumjonbatterier. Bolaget tog under 2022in 100 miljoner kronor i finansiering och stärker nu upp kapitalet med ytterligare 50 miljoner kronor. Altris skriver i ett pressmeddelande att pengarna kommer att göra det möjligt för bolaget att slutföra sin tillverkning av industriklassade batterier vid en ny anläggning i Uppsala.
Forskare är överens: Världen kan nå ett 100 % förnybart energisystem till och med före 2050
Forskning från LUT-universitetet och ytterligare 14 ledande internationella universitet tyder på att det nya systemet till stor del skulle baseras på sol- och vindenergi, energilagring, sektorskoppling och direkt och indirekt elektrifiering av nästan all energiefterfrågan.
Ett energisystem som är 100 % baserat på förnybar energi har vuxit fram för att bli en vetenskaplig mainstream.
Hundratals vetenskapliga studier har visat att 100 % förnybara energisystem kan uppnås på global, regional och nationell nivå före eller före 2050. Antalet publicerade studier har ökat med 27 % årligen sedan år 2010 och fortsätter att växa varje år.
– Ett snabbt ökande antal forskare drar slutsatsen att hela energisystemets efterfrågan kan tillgodoses baserat på förnybar energi, och att det faktiskt blir billigare på lång sikt, samtidigt som hållbarhetskraven uppfylls, avslutar professor Christian Breyer från LUT-universitetet.
Färgade solcellsmoduler når marknadsmognad
För BIPV-applikationer är färgade PV-moduler ett attraktivt alternativ till de konventionella svarta och blåa. Den schweiziska modultillverkaren Megasol Energie licensierar nu den Fraunhofer ISE-utvecklade Morphocolor-teknologin för sina moduler.
Moduler i guld, silver och brons kommer också att finnas tillgängliga från Megasol Energie. Hittills har detta inneburit betydande effektivitetsförluster. Med Morphocolor färgteknologi finns det nu ett alternativ på marknaden som fortsätter att leverera minst 90 procent av produktionen jämfört med en obelagd modul. Denna innovativa teknik öppnar också för helt nya möjligheter för skydd av historiska monument.
Färgskiktet Morphocolor är en fotonisk struktur i vilken ett interferensskikt kombineras med ett geometriskt strukturerat substrat på ett sådant sätt att en särskilt smalbandig reflektion erhålls. Eftersom endast små delar av ljusspektrumet reflekteras kan det kvarvarande solljuset passera ostört.
Tyskland går om Spanien och blir den ledande solcellsmarknaden i Europa
En analys av solenergimarknaderna i Europa har förklarat Tyskland som den ledande solcellsmarknaden i regionen. Enligt analysen utförd av Aurora Energy Research och rapporterad i Tagesspiegel Background har starkt politiskt stöd och en stor marknad hjälpt landet att toppa listan före Spanien. 2022 rankades Tyskland tvåa efter Spanien.
Den främsta anledningen till förändringen är den tyska regeringens ambitiösa mål att installera 215 gigawatt solenergi till 2030, och de enorma anbudsvolymer som är förknippade med detta. Landet är också den största marknaden i Europa och har god tillgång till nätet.
Det fick dock låga poäng för marktillgänglighet, och det saknar också ekonomiska incitament att bygga ut solenergi på ett sätt som är så skonsamt mot nätet som möjligt.
Svenska Eltel bygger storskalig solpark i Finland
Eltel och det finska energibolaget Helen har tecknat ett avtal om leverans av en storskalig solpark i Lohja, Finland. Expansionen till solcellsmarknaden är en milstolpe för Eltel i bolagets fortsatta expansion inom den förnybara energi-sektorn. Kontraktet är värt cirka 3,1 miljoner euro.
Solparken har en planerad kapacitet på 10 MW och kommer att utgöra ett stort steg för regionens förnybara energiproduktion. Den årliga energiproduktionen beräknas till cirka 10 GWh, vilket motsvarar den årliga elförbrukningen för cirka 2 000 hushåll (5 000 KWh per hushåll).
Med projektet fortsätter Eltel att spela en betydande roll som leverantör för kritisk infrastruktur som möjliggör förnybar och hållbar energi.
Bygget av parken, som omfattar cirka tio hektar, beräknas påbörjas under senare delen av 2023. Det bedöms ta cirka ett år innan de 18 000 solpanelerna som ingår i solparken har installerats.
onsdag 3 maj
måndag 2 maj
Roboten är 3 till 5 gånger snabbare än en mänsklig konstruktionspersonal
Kalifornien-baserade startupen Built Robotics har avslöjat en enorm autonom konstruktionsrobot som påskyndar skapandet av solgårdar i allmännyttiga skala – påskyndar övergången till en framtid med ren energi och gör arbetarna säkrare också.
För att möta framtidens krav kommer automation att vara nyckeln i byggvärlden.
Att bygga en solcellsfarm i nyttoskala är dock ett stort åtagande: när ett företag går igenom den potentiellt år långa processen att hitta en plats och få tillstånd, kan det fortfarande ta ytterligare ett par år att bygga solenergiparken.
Dessutom, eftersom solpaneler har blivit dramatiskt billigare, kommer en allt större del av kostnaden för solenergi från andra saker än själva panelerna, som konstruktion och arbete. Om vi ska fortsätta pressa priset på solenergi ner måste vi också bli mer produktiva på dessa saker.
Havsbaserad vindkraft är bra för den marina miljön
Debatt: Vi hör ofta att en utbyggnad av havsbaserad vindkraft är ett hot mot fisk och marina ekosystem. Ska vi verkligen ersätta klimatförändringarnas negativa påverkan på marin miljö med något som kanske orsakar än större skada? Men forskningen är tydlig, många farhågor om skador på ekosystem går inte att bekräfta i vetenskapliga fältstudier, skriver Thomas Dahlgren, forskare i marinbiologi vid Göteborgs universitet och Norwegian Research Centre i Bergen.
Vi får ofta höra att en utbyggnad av havsbaserad vindkraft är ett hot mot fisk och marina ekosystem. Ska vi verkligen ersätta klimatförändringarnas negativa påverkan på marin miljö med något som kanske orsakar än större skada? Det har under 30 års tid bedrivits intensiv forskning kring hur havsbaserad vindkraft påverkar miljön. Den har resulterat i över två tusen vetenskapliga artiklar på ämnet och beskeden från forskningen är väldigt tydliga.
Många farhågor om skador på ekosystem går inte att bekräfta i vetenskapliga fältstudier. Det finns ibland en negativ påverkan under anläggningsfasen men den går att begränsa genom planering och teknik. Och kanske mest överraskande – under driftsfasen finns stora positiva effekter på miljön.
Abu Dhabi startar produktion av flygtaxibilar
Monarch Holding, ett byggföretag baserat i Abu Dhabi, har tecknat ett partnerskapsavtal med den kinesiska tillverkaren EHang Holdings för att bygga eldrivna flygplan och passagerardrönare i UAE:s huvudstad.
Avtalet markerar den första anläggningen i sitt slag i Mellanöstern och Nordafrika. Samarbetet är i linje med Abu Dhabi Industrial Strategys initiativ, särskilt inom området Industry 4.0:s innovativa teknologier, gröna policyer och incitament för en smart, cirkulär och hållbar ekonomi.
Partnerskapet syftar till att tillverka hållbara elektriska flygplan och drönare, etablera ett kommando- och kontrollcenter för att hantera urban luftrörlighet autonomt och bygga infrastruktur, vertiportar och anläggningar för drift av elektriska flygplan och drönare.
Gröna investeringsfonder satsar pengar i fossila bränsleföretag, visar forskning
BlackRock och L&G bland kapitalförvaltare som använder fonder med ESG-märkning för att investera i kol, olja och gas.
Investeringsfonder stämplade som gröna eller socialt ansvarsfulla används av några av världens största kapitalförvaltare för att investera hundratals miljoner pund i fossilbränsleföretag, enligt en rapport.
Undersökningen från Common Wealth Thinktank visade att de amerikanska fondförvaltarna BlackRock och State Street och Storbritannien-baserade Legal & General var bland kapitalförvaltare som använde fonder med märkningen ”miljö, social och styrning” (ESG) för att investera i fossilt bränsle företag.
Vänsterns tankesmedja sa att trots påståenden om att ESG-fonder erbjuder ett grönt och socialt ansvarsfullt alternativ för investerare, ”visar forskningen att dessa fonder är avsevärt exponerade mot fossilbränsleföretag”.
Den tyska byn som säger att den har blivit grön
Byn Feldheim har ingen lokal butik, men har 55 vindkraftverk.
En annars obeskrivlig by med bara 130 personer en timmes bilresa sydväst om Berlin, Feldheims anspråk på berömmelse är dess enorma investering i energiinfrastruktur. Förutom vindkraftverken har byn även en egen biogasanläggning, en flisbrännare, ett batterilagringssystem och ett solkraftverk.
All el och värme den förbrukar produceras lokalt, vilket enligt byn gör den självförsörjande och koldioxidneutral. Det har gjort det till en turistattraktion för dem som är intresserade av hur man går grönt.
Men Feldheim visar också hur svårt det är att göra ett rent avbrott med fossila bränslen – allt från bilarna de flesta kör till cementen som används i husbyggen släpper ut växthusgaser, medan skrotade väderkvarnar genererar avfall och att använda jordbruksmark för energi skapar markanvändning bekymmer.
Svevia investerar i solceller för väglinjemålning
Svevia är först i Sverige att investera i handläggarbilar med solceller på taket. En satsning som beräknas sänka klimatpåverkan med ungefär 12 ton koldioxid under ett år.
– Vi vill kunna erbjuda våra kunder tjänster inom linjemålning med minskat klimatavtryck. I de här fordonen drivs smältgrytan och blandaren för linjemarkeringsfärgen med el från ett batteri, säger Martin Rydell, arbetschef, Vägmarkering.
Batteriet underhållsladdas av solceller som sitter på taket. Nattetid laddas det upp via ett vanligt eluttag. Vägmarkering är en energikrävande verksamhet och med de traditionella fordonen används en dieseldriven motor under arbetet. Med ett batteri kan den stängas av, så att buller och avgaser uteblir.
– Det är attraktivt för till exempel industrikunder som inte vill ha en maskin som står och brummar och släpper ut avgaser, eller när vi arbetar nattetid i ett bostadsområde. Det gör också att arbetsmiljön för våra medarbetare förbättras avsevärt.
Kalifornien: Hur snabbt kan lastbilar ställa om?
Kaliforniens nya Advanced Clean Fleets-regel kommer att driva lastbilstransporter att bli elektriska under de kommande 20 åren – det mest ambitiösa uppdraget i landet.
David Deon förringar inte utmaningen lastbilsföretag kommer att ställas inför när det gäller att följa Kaliforniens genomgripande nya mandat att minska koldioxidutsläppen i sin lastbilssektor. Men som president för Velocity Truck Rental & Leasing, en stor leverantör av kommersiella lastbilar, förbereder han sig för att hjälpa dem att göra det.
”Jag tror att nollutsläppsfordon är framtiden. Du kan inte ignorera det, sa han.
Och nu när California Air Resources Board enhälligt godkände en regel för Advanced Clean Fleets på fredagen förutser han en stor efterfrågan från kunder som vill hyra eller leasa de 200 batterielektriska lastbilar som hans företag kommer att ta med till södra Kalifornien under de kommande två åren.
Återvinning av vindsnurrornas blad
Ett team av Danmarksbaserade forskare säger att de har hittat ett nytt sätt att bryta ner den hårda plasten som utgör vindkraftverksbladen och återvinna användbara material i processen.
Som beskrivs i en ny artikel i tidskriften Nature, har forskarna från Aarhus Universitet och Danska Teknologiska Institutet utvecklat en ny kemisk process där bladmaterialet sänks ned i ett lösningsmedel spetsat med en katalysator som kallas rutenium och värms upp till 160 grader. °C.
Efter flera dagar i denna blandning bryts bladmaterialet ner till dess beståndsdelar, inklusive bisfenol A (ett dyrt och användbart material för att bygga nya kompositer), och de intakta kol- och glasfibrerna som var inbäddade i originalmaterialet.
Svensk gruva först att utvinna järnmalm för fossilfritt stål
Utvecklingen i den svenska järnmalmindustrin går fort framåt. En av landets gruvor ser ut att kunna bli den grönaste gruvan i världen som kan utvinna tillräckligt ren – 68 procentig – järnmalm, vilket krävs för att kunna framställa fossilfritt stål.
NGM-listade Grängesberg Exploration – Grangex – räknar med att inom en snar framtid ta det sista formella steget som krävs för att återuppta brytning i Dannemora-gruvan.
Det som återstår är förhandling hos Mark- och miljödomstolen, vilken är planerad till andra veckan i maj (9-12 maj) och därefter kommer sannolikt ett utslag efter cirka en månad. Sedan sätter man full fart med arbetet och investeringarna som krävs.
Kaliforniens tillsynsmyndigheter godkänner PG&E, Energy Vault vätgaslager och batterimikronät
California Public Utilities Commission godkände i torsdags ett förslag från Pacific Gas & Electric om ett hybridbatterienergilagring och vätebränslecellsystem som kommer att förse en transformatorstation i norra Kalifornien som är benägen att stänga av elektricitet i samband med skogsbränder.
Mikronätet på 8,5 MW, som kommer att utvecklas av Energy Vault, förväntas generera upp till 293 MWh under en 48-timmarsperiod, även om den faktiska produktionen kan variera beroende på längden på strömavbrottet och andra faktorer, säger PG&E i sitt förslag till kommissionen.
”Det här är ett coolt användningsfall. Jag hoppas att det här är potentiellt replikerbart,” sa Jin Noh, tillförordnad verkställande direktör för California Energy Storage Alliance. Men ”Jag vet att varje mikronätprojekt är anpassat till den platsen och behovet. Så jag tror att det kommer att bli dagens utmaning – hur skalar vi dessa mikronätslösningar trots att allt är anpassat till sin natur när det kommer till behoven för en viss applikation?”
Svenska kraftnät presenterar åtgärder för en kraftigt ökad elförbrukning i Västra Götaland
Industrier och transportsektorn i Västra Götalandsregionen elektrifierar i mycket snabb takt. För att möta det stora behovet har Svenska kraftnät dragit igång eller planerar flera nätbyggnadsprojekt, som fram till 2035 ger 1200 MW, vilket möjliggör en kraftigt ökad elförbrukning jämfört med idag.
– Vi har nu lämnat förhandsbesked till den regionala nätägaren, Vattenfall Eldistribution, att vi kan tillgodose hela det idag efterfrågade effektbehovet fram till 2035 med enbart nätåtgärder, säger Daniel Gustafsson, avdelningschef Kraftsystem, Svenska kraftnät.
Förhandsbeskedet – som är indikativt och inte ett löfte då förutsättningarna kan ändras – förutsätter dock att samtliga instanser i tillståndsprocesserna kortar sina handläggningstider jämfört med idag.
Österike: Överskott av solel blir till vätgas, säsongsvis lagring
Gaslageroperatören RAG Austria AG har satt i drift ett demonstrationsprojekt i Oberösterreich som lagrar grönt väte i en underjordisk naturgasreservoar.
Systemet, färdigställt inom två år efter projektets start, ligger i Gamperns kommun i norra Österrike. Den har kapacitet att lagra 4,2 GWh solenergi som genereras på sommaren i form av väte för vintermånaderna, sa RAG förra veckan. Företaget säger att detta är världens första vätgaslagringssystem av detta slag.
Anläggningen kommer att möjliggöra omvandling av överskottet av solenergi från cirka 1 000 småhus till vätgas och lagra det säsongsvis.
tisdag 2 maj
fredag 28 april
Rekordstora förnybara energikällor hjälper till att få ner Australiens energipriser och utsläpp
Australiens rekordnivåer av förnybar energi bidrog till att förlänga nedgången i grossistpriserna för el under de första tre månaderna av 2023, vilket fördrev fossila bränslen och skickade koldioxidutsläppen från sektorn till nya låga nivåer för första kvartalet.
Den senaste energidynamikrapporten från Australian Energy Market Operator (Aemo) visade att grossistpriserna på den nationella elmarknaden (NEM) i genomsnitt låg på 83 USD/MWh, en minskning med mer än en tionde från kvartalet i december och två tredjedelar lägre än rekordgenomsnittet på 264 USD /MWh under junikvartalet förra året.
Enbart solenergi på taket var i genomsnitt nästan 3 GW för marskvartalet, en ökning med 23 % från ett år tidigare. Den ökningen bidrog till en minskning av ”operativ efterfrågan” i NEM till ett genomsnitt på 14,38 GW, eller den lägsta sedan 2005. Rekord för låg efterfrågan sattes i Victoria, New South Wales och South Australia.
EU och Norge tillkännager banbrytande Grön Allians
EU och Norge har upprättat en grön allians för att stärka sina gemensamma klimatåtgärder, miljöskyddsinsatser och samarbete kring ren energi och industriell omställning.
Avtalet undertecknades i Bryssel tidigare i veckan av EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och Norges premiärminister Jonas Gahr Støre.
Enligt Europeiska kommissionen är Gröna alliansen den mest omfattande formen av bilateralt engagemang som etablerats under den europeiska gröna avtalet, där båda parter åtar sig att klimatneutralitet och att anpassa sin inhemska och internationella klimatpolitik.
BW Energy Storage Systems investerar en miljard i Ingrid Capacity och svensk energilagring
Energilagringsbolaget Ingrid Capacity säkrar ca en miljard från BW Energy Storage Systems (BW ESS), en del av BW Group, för att kunna etablera 400MW energilager och stärka positionen som den ledande aktören i Norden.
Det svenska företaget Ingrid Capacity har varit en aktiv aktör inom energilagring i Norden sedan bolaget grundades. Investeringen om cirka 1 miljard gör att Ingrid Capacity kan accelerera sin tillväxttakt betydligt, samt att man tillsammans med BW ESS kommer etablera 400MW energilager. BW Group har en lång historia som investerare i energivärdekedjan och en växande portfölj av hållbara energiinvesteringar.
Energilagers betydelse växer, och kommer att bli en kritisk del av våra elsystem. Den ökade energianvändningen som följer den gröna omställningen, kommer innebära stora utmaningar för elnäten. Energilagring med batterier bidrar till att balansera elnätets frekvens, reducera pristoppar och skapa förutsättningar för ett uthålligt och motståndskraftigt elsystem, vilket i sin tur möjliggör en fortsatt utbyggnad av förnyelsebar energiproduktion och etablering av framtidens elintensiva industrier. För att kunna tillgodose den förutsedda ökade energianvändningen i Norden oavsett produktionsslag, är energilagring en absolut nödvändighet.
Solen fortsätter locka företag till Hangö – Fortum utreder ännu större solpark än Better Energy
”Hanko Santala Solar” är än så länge endast är en av Fortums många solkraftsutredningar i Finland. Om projektet blir verklighet, förvandlas 80 hektar ekonomiskog till en solpark.
Möjligheterna att bygga stora solkraftsanläggningar fortsätter locka hugade företag till Hangö.
Som bäst filar staden på ett markarrendeavtal med danska Better Energy som vill bygga solpaneler på ett 50 hektar stort område i östra industriområdet.
Samtidigt utreder också delvis statsägda energibolaget Fortum om det är möjligt att få igång en solenergiproduktion som skulle täcka över 80 hektar mark med solpaneler.
Området som Fortum är intresserat av ligger ungefär åtta kilometer från Hangö centrum på Sandöområdet, mellan riksväg 25 och Hangöbanan, ungefär där som vindmöllorna nu finns men på andra, södra sidan av vägen.